Na vele jaren ervaring en onderzoek in de wijnbranche weet de handel en het journaille  inmiddels wel wat de gemiddelde Nederlandse wijndrinker wil. “Ze”, het grootste deel van de wijndrinkers, hebben een “wijnkenner” nodig om te vertellen wat lekker is voor een klein prijsje.

De onzekerheid moet weggenomen worden. Iemand met “ogenschijnlijke” autoriteit moet een positieve mening over het product geven. Dat verklaart ook het aantal “wijnboekjes” waarbij het prijssegment tot ongeveer E6,95, heilig wordt verklaard om veel over te schrijven. Omfiets-wijnen, voorkeurswijnen, eigen selectie, prijspakkers, super prijs/kwaliteit wijnen, beste koop, prijswinnaar, medaillepakkers, seizoenstopper, etc. Alle termen worden gebruikt om, in de ogen van de wijnkoper, de “lekkergarantie” te vergroten. De gemiddelde wijndrinker, denkt (of weet) dat hij er geen verstand van heeft en wil niet betalen voor een wijn die mogelijk niet “lekker” is. Aangezien de meeste wijndrinkers maar twee smaken kennen, “lekker of niet lekker” lijkt het 50/50 bij het kopen van wijn. Daar komt bij als je niet teveel betaald je ook niet al te kritisch kunt of hoeft te zijn.

 

Een wijnkenner die een wijn van E20,00 aanprijst is altijd moeilijk want voor dat geld mag of moet het eigenlijk wel lekker zijn. De doelgroep voor dit soort wijnen is daardoor niet zo heel erg groot.

 

De oplossing voor dit “lekker of niet lekker denken” en de 50/50 val is dat de consument moet accepteren dat het kopen van een wijn geen lekkergaranties kent.

 

Het kopen van een wijn is niet op zoek gaan naar iets wat je lekker lijkt of in het verleden lekker was, maar het gaat om het opbouwen van een nieuwe proefreferentie.

 

Wijn is net zo lekker, alsdat je bewuste proefreferenties hebt opgebouwd. Deze bewust opgebouwde proefreferenties worden vaak verward met belevenisvolle en gezellige drinkreferenties waarbij niet te veel wordt nagedacht over de intrinsieke waarde van de wijn en waarnaast nog diverse bronnen van wijnkennis worden geraadpleegd.

 

Een wijnkenner is niet meer dan iemand die op basis van de feiten zoals, de druif in combinatie met het productiegebied, de wijnproducent en oogstjaar een voorlopige mening over wijn heeft op basis van zijn in het leven, bewust, opgebouwde proefreferenties en theoretische kennis.

 

Zolang de gemiddelde wijndrinker van het product wijn geen inspanning maakt maar een ontspanning zullen er nog heel veel leuk geschreven, grappige, wijnboekjes op de markt verschijnen. Daarom zullen ook de grote hoeveelheid stickerrollen, met belevenis verhogende thema’s, zoals gouden medailles, bio keurmerken en prijswinnaars nog wel op de wijnflessen blijven zitten.

 

Uiteindelijk is er maar één persoon die bepaald hoe de wijn is en dat is de bewuste proever die moeite probeert te doen om een geproefde wijn in zijn geur en smaakgeheugen te zetten om zo voor een volgende keer een verwachtingspatroon te hebben.

 

Uiteraard hebben wij ook online hele bijzondere wijnen te koop. Allemaal prijswinnaars, met medailles, en in alle leuk geschreven wijnboeken te vinden. En wij van Wijnlokaal Breda adviseren de wijnen van Wijnlokaal Breda. Geheel onbaatzuchtig.

 

BESTEL HIER JE WIJNEN!