Hoe heet de wijn eigenlijk?

 

Hoe is de naam van de wijn. Veel mensen willen weten hoe de wijn heet. Tijdens mijn wijnproeverijen willen veel mensen weten hoe de wijn heet. Alsof de wijn een naam heeft.

 

Dat is voor mijn technisch opgeleide kant moeilijk te interpreteren. De commercieel geschoolde marketeer in mij snapt wel waar mensen heen willen maar technisch rammelt het aan alle kanten. Maar de meeste mensen maken geen technische keuze maar een emotionele. Het mooie is dat wanneer mensen iets “lekker” vinden ze de naam willen weten zodat ze het mogelijk gaan onthouden of nog een keer willen kopen.

 

Na de vraag: Hoe heet de wijn? Geef ik de desbetreffende persoon de fles in de handen om te zien, zodat ze de fles kunnen bekijken en bestuderen. Daarna volgt er iets wat ik als onderzoeker graag bekijk en meer over wil weten. Wat gebeurt in een mensenhoofd als ze de fles bekijken?

 

Als iemand dan de fles vastheeft stel ik dan vaak de vragen: Wat zie je? En. Hoe vind jij dat deze wijn heet? In een dergelijke situatie vinden mensen mij lastig of moeilijk, of ze snappen mijn vragen niet. Ik voel aan dat ze voor zichzelf echt wel kunnen bepalen hoe de wijn heet. Het is voor de kijker heel duidelijk. Hoe de wijn heet. En toch wil ik graag antwoord op de vraag. Hoe heet de wijn volgens jou? Vaak volgt er dan een geïrriteerde blik en wordt ik aangekeken met een blik van; daar heb jij toch voor geleerd om te weten hoe de wijn heet en je hebt hem bovendien zelf ingeschonken. Vaak zegt men de woorden die grootst op het etiket aanwezig zijn. Dat wilde ze dan weten. In zo'n situatie wil ik niet pedant zijn of een wijnsnob maar ik wil als onderzoeker oprecht weten wat mensen vinden. Wat denken zij dat de naam is? Waarom zijn ze bereid om iets te onthouden? En waarom willen ze niet meer dan één naam onthouden. Als je überhaupt iets wilt onthouden over wijn moet je een wijnkenner vragen wat ze moeten onthouden om een dergelijke wijn te kopen en niet onthouden wat er met de grootste letters op het etiket staat.

 

Als purist weet ik dat wijn geen naam heeft. Elke wijn heeft meerdere namen die relevant zijn. De producent heeft een naam, de wijnmaker heeft een naam, de druif of druivensamenstelling hebben een naam, het productiegebied heeft een naam en ga zo maar door. Een wijn als product heeft zelden één naam.

 

Ik maak vaak een vergelijking met auto’s. De naam is eigenlijk alleen belangrijk als je er interesse in hebt. Vraag je aan iemand die niets met auto’s heeft: Hoe heet de auto? Dan wordt er vaak maar één woord gebruikt en daar wordt dan vaak een lidwoord voor gezet. De BMW, De Ford, De Opel, De 5 serie, De Megane, De Golf, en ga zo maar door. Deze namen zijn voor autonerds of autoverkopers eigenlijk net zo nietszeggend als voor wijnkenners De chardonnay, De Bordeaux, De Meursault, De Barolo, De Chilenen, De Malbec, en ga maar door.

 

Ik wil geen snob zijn maar ik heb wel een grote interesse in consumentengedrag. Wat vindt de consument belangrijk als het om de naam gaat, als ze het etiket lezen? Je gaat in  een autoshowroom niet vragen naar De Opel, of De Ford. Je hebt als autoverkoper meer informatie nodig. Om iets af te kaderen heb je steeds meer informatie nodig.

Één naam volstaat nooit.

>Ik kom voor De Opel.

<Welke Opel?

>De Corsa.

<Welke Corsa, 3 of 5 deuren?

>5 deuren.

<Welke motor?

>De Benzine.

<Nogmaals: Welke motor?

>De 1.0.

<Welke uitvoering?

 

Zo kan je met het rijtje vragen nog wel even aanmodderen. De meest ongeïnteresseerde mensen onthouden dan vaak ook niet meer dan de kleur. Wat voor auto heb je? Een blauwe auto! Wat drink je? Een rode wijn!

 

Wat vaak het geval is als mensen de naam onthouden van de grootst afgedrukte letters op een etiket is dat een "Brand"naam of merk. Een wijnhandelshuis, cooperatie of wijnproducent. Ze maken meer wijnen met dezelfde naam. Vragen om De Lindemans, of, De Moet Chandon, De Penfolds is niet heel handig. Ze maken soms wel tientallen verschillende producten.

 

Vragen naar de naam van de wijn heeft dan ook alleen zin als je weet dat een wijn meerdere namen heeft en je ook bereid bent deze te onthouden. Net als alle relevante namen van alle wijnen die je in je leven gaat drinken. Als dat niet je ambitie is hoef je ook nooit meer te vragen hoe de wijn heet. Dan kan je lekker bij Rood, Wit of Rosé blijven en ongecompliceerd drinken ter ontspanning.

 

Een makkelijke en moderne oplossing is overigens een foto nemen van het etiket. Dan onthoudt je telefoon je wijnen. Superhandig. Dan laat je het fotootje in de wijnwinkel of aan je vrienden zien.